Evästeiden avulla pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme paremman käyttökokemuksen. Kun hyväksyt evästeet, pystymme kehittämään sivumme käyttäjäkokemusta, sekä räätälöimään sinulle tarkoitettuja palveluita.
Lemonsoftin johto on tunnistanut erityisesti seuraavat tekijät yhtiön vahvuuksiksi.
Lemonsoftin johdon näkemyksen mukaan Lemonsoftilla on erittäin vahvat SaaS-yhtiöiden toiminnan mittaamiseen käytetyt avainluvut, jotka luovat pohjan vahvalle kasvulle, kannattavuudelle sekä kestävälle liiketoiminnan kehittämiselle.
Vuoden 2020 liikevaihdostamme noin 83 prosenttia muodostui jatkuvasta laskutuksesta, josta pääosa muodostui kuukausittaisesta SaaS-laskutuksesta.
Kesäkuussa 2021 asiakaskuntamme suurin yksittäinen asiakas edusti noin yhtä prosenttia jatkuvasta vuosilaskutuksestamme. Asiakasmäärämme ylitti syyskuussa 2021 6 600 ohjelmistoratkaisuja käyttävän asiakasyhtiön ja kesäkuussa 2021 käyttäjämäärä 50 000 käyttäjän rajan.
Vuoden 2020 jatkuvaan kuukausilaskutukseen perustuvan liikevaihdon nettopito oli noin 108 prosenttia, joka tarkoittaa, että olemassa olevat asiakkaamme tuottivat liikevaihtoa keskimäärin kahdeksan prosenttia enemmän vuonna 2020 kuin samat asiakkaat vuonna 2019.
Jatkuvaan kuukausilaskutukseen perustuva asiakaspoistuma oli 1,6 prosenttia 30.9.2021 päättyneellä yhdeksän kuukauden jaksolla.
Vuoden 2020 myyntikatteemme oli noin 88 prosenttia (SaaS-verrokkiyhtiöiden mediaani 76 prosenttia(1)).
Tehokas myyntiprosessi, lisämyyntiä tukeva modulaarinen palvelutarjooma sekä pitkäaikaiset asiakassuhteet edistävät vahvaa tuottoa suhteessa asiakashankintamme kustannuksiin. Asiakashankinnan kustannusten takaisinmaksuaika on noin kuusi kuukautta(2).
(1) Verrokkiryhmän vuoden 2020 mediaani myyntikateprosentti yhtiön johdon tekemässä vertailussa. Verrokkiryhmä koostuu 63:sta suomalaisesta, pohjoismaisesta ja kansainvälisestä pörssilistatusta SaaS-yhtiöstä. Verrokkiryhmän taloustietojen lähteenä on Factset.
(2) Asiakashankinnan kustannus on laskettu jakamalla tilikaudella saatujen uusien asiakkaiden määrä tilikauden uusasiakashankinnan kuluilla. Asiakashankinnan kustannusten takaisinmaksuaika on laskettu jakamalla asiakashankinnan kustannus keskimääräisen jatkuvan kuukausilaskutuksen ja myyntikateprosentin tulolla.
Arviomme mukaan Suomen pienten ja keskisuurten yritysten ERP-markkinassa olemme asiakasmäärällä mitattuna markkinaosuudeltamme suurin toimija teollisuusyritysten sekä tukku- ja erikoistavarakaupan segmenteissä, toiseksi suurin toimija asiantuntija- ja palveluyritysten sekä rakennusyritysten segmenteissä ja neljänneksi suurin toimija tilitoimistojen segmentissä. (1)
Saavutettavissa olevan markkinan koko on arviomme mukaan nyt noin 290 miljoonaa euroa ja saavutettavissa olevan markkinan kokonaispotentiaali Suomessa noin 2 miljardia euroa. Markkinan kasvu sen nykyisestä koosta kohti sen potentiaalia koostuu ERP-järjestelmien penetraation kasvusta sekä keskimääräisen ERP-järjestelmään käytettävän rahamäärän kasvusta.
1) Markkinaosuuden arvioinnissa on käytetty suurimpien kilpailijoiden julkisesti ilmoittamia asiakasmääriä.
Lemonsoftin ERP-järjestelmä toimii kokonaisratkaisuna tarjoten tyypillisesti kaikki yrityksen keskeisimmät toiminnot yhdessä modulaarisessa ohjelmistossa. Järjestelmä keskittää toiminnanohjauksen ja mahdollistaa liiketoiminnan tehostamisen eri alueilla integroimalla tyypillisesti kaiken asiakkaan liiketoiminnan prosesseja koskevan informaation sekä tarvittavat työkalut keskitetysti asiakkaan käyttöön.
Ohjelmistoratkaisumme tarjoavat jokaiselle kohdevertikaalillemme toimialaspesifejä moduuleja sekä toiminnallisuuksia, joilla asiakasyritykset pystyvät vastaamaan toimialakohtaisiin liiketoiminnan tehostamisen vaatimuksiin.
Käytämme myynnissä ja implementoinnissa omaa henkilöstöämme, mikä johtaa hyvään ja ammattimaiseen palveluun sekä helppoon ostoprosessiin ja käyttöönottoon. Service Deskimme asiakastyytyväisyys oli 92,4 prosenttia vuonna 2020.
Nopeutensa lisäksi Lemonsoftin ERP-järjestelmän käyttöönotto on käsityksemme mukaan myös kilpailevien ratkaisujen käyttöönottoa selvästi edullisempaa.(1) Lisäksi ERP-järjestelmämme juoksevat kustannukset ovat maltillisia, sillä järjestelmään ei liity erillisiä ylläpitokustannuksia eikä tarvetta kalliisiin päivitysprojekteihin ole.
Keskitymme vahvasti tuotekehitykseen tuodaksemme uusia asiakkaiden tarpeita täyttäviä toiminnallisuuksia ohjelmistoratkaisuihimme. 30.9.2021 henkilökunnastamme noin 55 prosenttia työskenteli tuotekehityksen parissa. Vahva kehitystyö mahdollistaa jatkuvan tuotteiden, moduulien sekä ominaisuuksien lisäämisen, ohjelmiston parantamisen, ajantasaisen järjestelmän ylläpitämisen sekä vähentää lähdekoodiin liittyviä riskejä. Määrätietoiset ja jatkuvat panostukset tuotekehitykseen heijastuvat samalla sekä pitkäkestoisiin ohjelmistoihin että asiakassuhteisiin.
(1) Yhtiön ERP-järjestelmän implementoinnin keskimääräinen kustannus on noin 20 tuhatta euroa tyypillisen ERP-järjestelmän kustannusten ollessa yhtiön johdon käsityksen mukaan noin 34 tuhatta euroa.
Lemonsoftilla on nähdäksemme merkittävää potentiaalia kasvattaa asiakaskohtaista laskutusta lisä- ja ristiinmyynnin kautta. Lisä- ja ristiinmyynti koostuu esimerkiksi laajemman palvelun, suuremman käyttäjämäärän ja uusien moduulien myynnistä olemassa oleville asiakkaillemme.
Lisämyynnin lisäksi orgaanisen kasvun näkymiä tukee huomattava uusasiakashankintapotentiaali. Suomessa kohdevertikaaleissamme on 192 000 yritystä (1).
(1) Lähde: Asiakastieto (Palveluntarjoajan yritystietokantaan suoritettu haku sisältäen Oyj, Oy, Tmi, Ky, Ay ja Asoy -yritysmuodot ja TOL 2008 -toimialaluokituksen mukaiset yritykset, joiden voidaan yhtiön johdon arvion mukaan ajatella käyttävän toiminnanohjausta).
Orgaanisen kasvun ohella tavoittelemme kasvua tukevia yritysostoja. Meillä on selkeä strategia ja kriteeristö yrityskauppojen toteuttamiseksi ja kohteiden valitsemiseksi.
Tavoitteitamme yritysostoissa ovat: